צניחת רחם

הרחם נחשב לאחד האיברים החשובים ביותר בגופה של כל אישה. מדובר על איבר חלול אשר ממוקם במרכז האגן, ומוחזק במקומו באמצעות שרירי רפת האגן ומספר רצועות. במידה ושרירי רצפת האגן או הרצועות מתחילים להיחלש כתוצאה מלידה קשה, הריונות תכופים וכדומה, הרחם מתחיל את תהליך הצניחה שלו כלפי מטה. צניחת רחם מתבצעת בארבע שלבים, כאשר השלב הראשון כולל ירידה של צוואר הרחם לתוך הנרתיק, כך שניתן למשש אותו מתוך הנרתיק. בשלב הבא, הרחם וצוואר הרחם ממשיכים את תהליך הירידה שלהם לתוך מרכז הנרתיק. בשלב השלישי של ההתקדמות, הרחם וצוואר הרחם מתקדמים קדימה וניתן לראות אותם מבחוץ. בשלב המתקדם ביותר, הרחם וצוואר הרחם יוצאים אל מחוץ לגוף. חשוב לזהות את התהליך כבר בשלביו הראשונים, על מנת לעצור את התדרדרותו ואף להביא לשיפור המצב.

כיצד ניתן לזהות צניחת רחם?

ישנם מספר סימפטומים שכדאי לשים אליהם לב, על מנת לזהות את תחילת התהליך. כל אחת חייבת להיות מודעת לגופה, על מנת למנוע את התדרדרות התהליך לשלבים מתקדמים יותר. כמובן שכל אחת עלולה לחוות את הסימפטומים בצורה קצת שונה, היות והדבר תלוי כמובן בחומר המצב. רוב הנשים שסובלות מצניחת רחם יחושו תחושה של כובד באזור האגן ויתלוננו על תחושת כאב בזמן קיום יחסי מין. מעבר לכך, רבות יחושו כאבי גב תחתון ואף קושי בהטלת שתן או צואה. חלק מהנשים מרגישות גוש בנרתיק או חוות תחושה של ישיבה על כדור. בדרך כלל הסימפטומים פחות בולטים בשעות הבוקר, אך מחמירים לקראת שעות הערב.

מה עלול לגרום למצב של צניחת רחם?

ישנם סיבות וגורמים רבים שעלולים להוביל למצב של צניחת רחם. המצב הנפוץ ביותר הוא לידות קשות, הכוונה ללידות בהן נעשה שימוש במכשירים שונים או לחילופין לידות שכללו שלב ארוך של לחיצות הגורמות לנזקים לרצפת האגן. גורם חשוב נוסף הוא ריבוי של הריונות תכופים, אשר לא אפשרו לרצפת האגן ולרצועות הרחם להתחזק ולחזור לעצמם לאחר הלידה. כמו כן, מצבים של עודף משקל, שיעול כרוני או עצירות כרונית עלולים גם כן להוביל לצניחת רחם, היות ומדובר על הפעלה של לחץ מתמיד על אזור האגן. הדבר נכון גם לגבי ריצה על משטחים קשים לאורך זמן, שיעורי אירובי הכוללים קפיצות מרובות ונשיאת משקלים כבדים – כל אלו יוצרים מצב של עומס על רצפת האגן ומתיחת רצועות הרחם. הדבר נכון במיוחד לאחר לידה או בזמן הווסת, כאשר הרצועות לא נמצאות בשיאן והרבה יותר קל למתוח אותן ובכך להגדיל את הסיכוי לצניחה.

מה ניתן לעשות במידה וכבר התחיל התהליך של צניחת רחם?

הדבר החשוב ביותר שיש לבצע על מנת לעכב את התהליך ואף להביא לשיפור המצב, הוא חיזוק שרירי רצפת האגן. ישנם תרגילים אשר ניתן לבצע בצורה עצמאית בבית, אך עדיף לגשת לפיזיותרפיסטית המתמחה בשיקום רצפת אגן, או להשתמש בשיטות אחרות המתמקדות בתחום. מעבר לכך, כדאי לשמור על משקל גוף תקין ולהימנע ממשקל עודף על מנת להפחית את הלחץ על אזור האגן. כל מי שנוטה לעשן, זה בדיוק הזמן להפסיק! העישון גורם לבעיות נשימה ולהופעת שיעולים, אשר מהווים את אחד הגורמים המובילים ביותר לצניחת הרחם. מומלץ לבצע פעילות גופנית מתונה, אשר אינה כרוכה בריצות או קפיצות על משטחים קשים. מומלץ ללכת על משטח רך כמו דשא או חול, ועדיף לבצע הליכות בעלייה. מעבר לכך, יש להימנע מסחיבת משאות כבדים, במטרה להוריד למינימום את העומס על רצפת האגן.